פורסם במגזין 'נקודה'.
זה קרה השנה בישיבה התיכונית "מקור חיים", מייסודו של הרב עדין שטיינזלץ, מדריך חינוכי שנכנס לפנימיית השמיניסטים בעקבות צלילי גיטרה שבקעו מאחד החדרים התפלא לראות את החבר'ה יושבים על הרצפה סביב נר דולק. "מה זה הנר הזה?" שאל אותם. "נר נשמה", ענו לו.

"לזכר מי?"

"ג'ון לנון", היתה התשובה. המדריך היה המום לרגע, אך אחרי הרהור מהיר החליט להתיישב לצד חניכיו על הצפה, לשכל רגליים, ולשיר אתם מבחר משירי הביטלס.

זה קרה השנה בישיבה התיכונית "מקור חיים", מייסודו של הרב עדין שטיינזלץ, מדריך חינוכי שנכנס לפנימיית השמיניסטים בעקבות צלילי גיטרה שבקעו מאחד החדרים התפלא לראות את החבר'ה יושבים על הרצפה סביב נר דולק. "מה זה הנר הזה?" שאל אותם. "נר נשמה", ענו לו.

"לזכר מי?"

"ג'ון לנון", היתה התשובה. המדריך היה המום לרגע, אך אחרי הרהור מהיר החליט להתיישב לצד חניכיו על הצפה, לשכל רגליים, ולשיר אתם מבחר משירי הביטלס.

סיפור המעשה הזה סופר במסיבת סיום שנת הלימודים בישיבה, הממוקמת בכפר עציון, לא כדי לקונן על הידרדרות מפלס יראת השמים במוסד (מספר המתפקרים בקרב הבוגרים שואף לאפס). הוא בא להדגים את פירותיו של זרם חינוכי חדש, המצריך תשומת לב מצד אתרופולוגים המתמחים בחקר הציבור הדתי, ומצד סוציולוגים כלליים. בעוד שנים לא רבות עשוי אותו זרם להחליף את הציונות הדתית, ולהרעיד את המחנה האורתודכסי כולו.

למעשה, מדובר בתרכובות של זרמים אותודכסיים אחדים: דתיים לאומיים ופחות לאומיים, גוש אמונים ונתיבות שלום, חסידים ומתנגדים. בעקבות חששותיו של רוני מילוא מפני קרייניות טלוויזיה רעולות פנים העתידות להחליף את גאולה אבן, כדאי להעיר שגם חניכי הישיבה הנ"ל אינם נראים גמו גלעד עדין. חלקם לובשים חליפה כמו חרדים ליטאיי, חלקם לבושים כמו מעריצי ר' שלמה קרליבך (חולצות טריקו, פעות מקסי, זקנקן פרא וציציות בחוץ), ורק מקצתם שומרים על חזות בני עקיבאית. רבניהם, שמאסו בסגנון התעשייתי של ישיבות תיכוניות רבות, מדרבנים אותם למצויינות, לקבלת אחריות, ולניצול מירבי של כישורים טבעייים באווירה פלורליסטית. הם מצליחים לטעת בהם חדוות לימוד על אף הדלות המשוועת של הפנימייה במקום. מופע תיאטרוני של השמיניסטים בסוף השנה, שהתקיים בשבילי כפר עציון, הותיר את האורחים פעורי פה (עיבוד מודרני של אחד מסיפורי רבי נחמן מברסלב).

התוצאה היא מיזוג של אהבת ארץ בסגנון גו שאמונים, למדנות נוסח עולם התורה הליטאי, והתלהבות חסידית. בעיות המשמעת בטלות בשישים, עד שהרב עדין שטיינזלץ כבר התלונן באוזני ההורים למה הילדים לא שוברים חלון מפעם לפעם. הייתה זאת, כמובן מטפורה: הרב מבקש לטפח בתלמידיו ניצוץ מהפכני. יחד עם זאת הוא מטיץ להם להמשיך לשאת איתם בבגרותם שאריות של תמימות נערית.

ואגב, למרות המיקום של הישיבה, והעובדה שרוב הצוות החינוכי מורכב ממתנחלים, לא מקנים בה לתלמידים את עקרונות מועצת יש"ע, אלא השקפה כוללת יותר. אבל מי יודע, אולי שיטת מקור חיים תוכח כיעילה יותר מאשר השיטות של הציונות הדתית: איגוף ארוך ויסודי לצורך הסתערות מחדש.